Yazar "Aslan O'callaghan, Aynur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kurgu sürecinde görsel efektlerle içeriğin dönüştürülmesi ve gerçeğin yeniden inşası(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2021) Aslan O'callaghan, Aynur; Saçlıoğlu, Mehmet Zaman; Yıldız, SelahattinJoseph Nicephore Niepce'in ilk fotoğrafı çekmesi, Louis Daguerre'nin Daguerreotype ile sabit görüntüyü kaydetmesi, J. Joseph Antoine Ferdinand Plateau'nun görüntülerin retinadaki oluşumunu bularak ilk hareketli görüntünün elde edildiği Phenakistoscop'u icat etmesi, Lumiere kardeşlerin hareketli görüntüyü ekrana yansıtması, David Wark Griffith'in kurguyu keşfi, George Melies ve illüzyonist sinemacıların düşsel olanı sınır tanımaksızın gerçek kılarak beyazperdeye taşımasıyla süregelen teknolojik gelişmeler, günümüz sinemasında görsel efektlerle yeni bir dönüm noktasına gelmiştir. Bir dönem sihirbazların/illüzyonistlerin insanlar üzerinde bıraktığı büyüleyici etkinin de çok ötesine geçen görsel efektler, sinemada düşsel olanı gerçek kılmakta, gerçeği dönüştürmekte ve yeniden inşa etmektedir. Sinemada illüzyonla başlayıp özel efekt kullanımıyla devam eden gerçeğin yeniden üretimi süreci, teknolojik gelişmeler sonrasında "görsel efekt" adını alarak yeni bir sektör haline gelmiştir. Görsel efekt, "dijital dünya sanatı" olarak adlandırılırken, görsel efekt tasarımcıları da "dijital illüzyonistler" olarak görülmektedir. Sinemada gerçeğin yeniden kurgulanmasında/inşasında görsel efekt tekniklerinin nasıl kullanıldığını göstermeyi amaçlayan bu tezde, yönetmenliğini Alfanso Cuaron'un yaptığı "Gravity" ve John Favreau'un yönettiği "The Jungle Book" filmleri, blue/green screen, motion capture, tel kaldırma, kalabalık kopyalama, atmosfer efekti, CGI, matte painting, minyatür efekt ve rotoskop teknikleri üzerinden incelenmiştir. Yanılsama ve gerçek arasındaki ayrımı gittikçe ortadan kaldıran görsel efektlerin öykünün anlamını nasıl dönüştürdüğü ve güçlendirdiği, efekt kullanılan sahnelerin, "öncesi" ve "sonrası" na ilişkin fotoğraflarla gösterilmiştir. Çalışmaya konu olan filmlerde, yönetmenlerin, tamamı dış mekanda gerçekleşen olayları, stüdyo ortamında kayda almayı tercih ettikleri görülmektedir. Cuaron ve Favreau, nesnel gerçekliğin olmadığı ya da nesnel gerçekliğin klasik yöntemlerle kayda alınmasının mümkün olmadığı durumlarda bilgisayar tabanlı görselleştirmeler yaparak anlatının filme aktarılmasını sağlamıştır. Çok yoğun dijital görsel efektlerin kullanıldığı Gravity'de, kamera ile çekilen tek gerçek görüntü, oyuncuların yüzleridir. "Live action" (canlı aksiyon) olarak bilinen animasyon türünün en başarılı örneklerinden biri olan "The Jungle Book"ta ise filmin kahramanı Mowgli dışındaki tüm karakterler ve mekanlar dijital ortamda bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) olarak tasarlanmıştır. Başlangıçta fiziksel mekanda gerçekleştirilmesi mümkün olmayan, maliyetli ve riskli sahneler bilgisayar ortamında oluşturulurken, günümüzde filmin bütünü üzerinde hakimiyet kuran görsel efektlerle; mekanlar, objeler, giysiler ve hatta filmin karakterleri/kahramanları yaratılabilmektedir. Teknik analizi yapılan her iki filmde de teknolojik gelişmeler sonucunda sürekli kendini yenileyerek gelişen görsel efektlerin, anlatıya sınırsız özgürlük ve kolaylıklar getirdiği; fiziksel mekanda çekilmiş gerçek görüntülerin kurgu sürecinde görsel efektlerle birleştirilerek gerçeği dönüştürdüğü görülmektedir.