Yazar "Birol, Emel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Covıd-19 Pandemi Süreci İçin Üretilen Çalışmaların Görsel Algıya Etkisinin Kavramsal Tasarım Yaklaşımıyla Değerlendirilmesi(2023) Birol, EmelCovid-19 pandemi sürecinde, ülkeler, toplumu bilgilendirmek ve onları önlemler konusunda bilinçlendirmek için her alanda önemli sorumluluklar üstlenmiştir. Bu süreçte, yayınlanan fotoğraflar, videolar, sosyal medya postları, afişler, infografikler vb. görsel odaklı çalışmaların önemi daha fazla ön plana çıkmıştır. Bahsedilen bu görsel çalışmalardan özellikle kavramsal tasarım yaklaşımının ele alındığı çalışmaların, bilginin kolay öğrenilebilir olmasında etken bir rol oynadığı söylenebilir. Kavramsal tasarımlar, bir olay, düşünce veya durumu simgeleyen görsellerdir. Bu kapsamda, kavramsal tasarım yaklaşımı ile Covid-19 pandemi süreci için alanında uzman kişiler tarafından tasarım çalışmaları hazırlanmıştır. Hazırlanan tasarımların izleyicilerde, farkındalık yaratma ve görsel algı üzerindeki etkilerini sosyo-demografik değişkenler açısından araştırmak amacıyla 422 katılımcı ile bir anket çalışması yürütülmüştür. Anket çalışması için İstanbul Gedik Üniversitesi Etik Kurulundan 09.11.2022 tarih ve E-56365223-050.01.04-2022.137548.13-387 sayısıyla gerekli izin alınmıştır. Ana kütlesi, İstanbul’daki üniversitelerde çalışan idari ve akademik personel ile eğitim gören öğrenciler olan çalışmaya, yargısal örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul Anadolu yakasındaki vakıf üniversitelerinde çalışan idari ve akademik personel ile öğrenciler dâhil edilmiştir. Çalışmada betimsel ve bağıntısal tarama yöntemi kullanılmış ve çalışmanın verileri, alanında uzman kişiler tarafından Covid-19 salgını için kavramsal tasarım yaklaşımı ile oluşturulmuş tasarımlar üzerinden görsel tasarım ilkeleri ve görsel tasarım elemanları bağlamında iki boyutta toplanmıştır. Her iki boyuta ait verilerin analizleri, SPSS yazılımında “t testi” ve “ANOVA” testleri ile yapılmıştır. Analizler sonucunda her iki boyuta ait istatiksel değerlerde katılımcıların sosyo-demografik özellikleri ile görsel algılarının etkilendiği tespit edilmiştir.Öğe Görsel İletişim Tasarımı Uygulamalarından Afişlerde Sosyal Farkındalığın Empatik Tasarım Yaklaşımı İle İncelenmesi(2024) Birol, Emel; Birol, MuratGörsel iletişim tasarımında amaç bireyi ve toplumu ilgilendiren kültürel, sosyal, sağlık, ekonomik vb. mesajların görsel unsurlar yoluyla estetik ve yaratıcı bir işlevsellikle, izleyiciye doğru ve etkili bir şekilde iletilmesidir. Özellikle ciddi sosyal sorunların yansıtılacağı görsel mesajlarda, empatiye çokça ihtiyaç duyulur. Sosyal sorunlarda farkındalık oluşturmak için afiş tasarımları, empatik tasarım anlayışının yoğun olarak kullanıldığı alanlardan biridir. Afişler kamusal iletişim sanatının güçlü bir biçimidir ve izleyicilere sosyal sorunlara ilişkin mesajları, iki boyutlu, tek sayfalık bir formatta açık hava reklam mecralarında etkili bir biçimde sunan görsel iletişim tasarımı uygulamalarındandır. Bu bağlamda çalışmanın amacı görsel iletişim tasarımı uygulamalarından empatik tasarım yöntemiyle ele alınan sosyal farkındalık afişlerinin, izleyiciye ve tasarıma nasıl etki ettiğini ortaya koymaktır. Amaçlı örnekleme yönteminin kullanıldığı çalışmada, sosyal farkındalık kampanyaları ile toplum yararını gözeten farklı ülkelerin devlet kurumları, özel kurumları ve sivil toplum örgütleri tarafından desteklenen çalışmaların tasarımlarında, sosyal sorunların görsel unsurlar yoluyla nasıl konumlandırıldığına dair algının anlaşılması için web siteleri incelenmiştir. Bu bağlamda 2013-2023 yılları arasındaki 5 farklı konuda kampanya afişi seçilmiştir. Afişler göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma, sosyal sorunların empati tasarım yaklaşımı ile uygun mesajlarla kurgulanmasının ve izlenebilir, yerinde kavramsal görsel unsurlarla izleyicilerin ihtiyaçlarına göre duygusal bağlantı kurulmasının, iletişimin hedeflenen amacına ulaşmasında ve alan çalışmalarında farklılık yaratabileceğinin önemini vurgulamıştır.Öğe Görsel Kültür Alanı Olan Dijital Yayıncılık Reklamlarında Kadın İmgesinin Cinsel Obje ve Cinsiyet Eşitlikçi Kullanımının Karşılaştırmalı Analizi(2022) Birol, EmelYeni medyanın önemli bileşenlerinden dijital yayıncılık, artan popülaritesiyle yeni teknoloji alanında etkili bir biçimde öne çıkmaktadır. Dijital yayıncılık, bilgiye erişimi hızlandırırken, verdikleri reklamlar sayesinde görsel yapılanmayı daha canlı hale getirmektedir. Günümüzde dijital yayıncılıkta, kadın imgesine özellikle kadın bedenine yer vermeyen reklamlar hemen hemen hiç yok gibidir. Çalışmanın amacı, görsel kültür alanı olan dijital yayıncılıkta kadının, cinsel obje olarak kullanıldığı reklamlar ile değişen toplum dinamikleri içerisinde görsel, sözel bildirimler ile kadın bedenini kullanmadan ele alan reklamların anlatı yapısını inceleyerek karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Böylelikle çalışmada kadın imgesinin “cinsiyetçilik” söyleminden kurtulup kurtulamayacağı sorgulanmıştır. Yöntem olarak çalışmada, amaçlı örnekleme tekniği ile dijital yayıncılığın popüler kültür odağı haline gelen dijital dergilerden 6 tanesi seçilmiştir. Hedef kitlenin gözünde kadın imgesinin nasıl konumlandırıldığına dair seçilen dijital dergilerin her birinden birer olmak üzere, son 15 yılda yayınlanan ürün reklamlarına yer verilmiştir. Reklamlar, çalışmada göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma, dijital yayıncılık kanalıyla kadın imgesinin indirgendiği estetik, erotik, pornografik söylemlerden arındırılarak yapılan reklamların, ürün satış grafiklerinin ve marka bilinirliklerinin pozitif yönde etkilendiğini göstermiştir.Öğe Gıda ambalajlarının tüketici satın alma kararına etkisi(Cahit Aydemir, 2023) Birol, EmelBu çalışmadaki amaç; tüketicilerin gıdaları satın alma süreçlerinde gıda ambalajlarının etkisini incelemektir. Bu amaç için gıda ambalajlarının materyali ve tasarımında kullanılan renk ve görselleri bazında tüketici davranışları analiz edilmiştir. Araştırma 15.12.2021-5.01.2022 tarihleri arasında, çalışmanın örneklemini oluşturan İstanbul Anadolu yakasındaki alışveriş merkezlerinde, yargısal olarak seçilen marketlerden alışveriş yapan farklı yaş, cinsiyet, eğitim ve gelir düzeyine sahip 552 kişiyle yüz yüze anket yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma için, İstanbul Gedik Üniversitesi Etik Kurulundan 13.12.2021 tarih/E-71457743-050.01.04-2021.137548.17-271 sayısıyla gerekli izin alınmıştır. İstatistiksel sonuçlara göre satın alma kararında, gıda ambalaj materyallerinin tüketicilerin yaşları, cinsiyetleri, eğitim ve gelir durumları arasında anlamlı bir fark olmadığı (p>0,05) tespit edilmiştir. Satın alma kararında gıda ambalajlarının renk ve görsellerinin, tüketicilerin gelir durumlarıyla ilişkisi anlamsız çıkarken; tüketicilerin yaş, eğitim durumlarıyla ilişkisi anlamlı (p0,05) ambalajların görsellerine göre satın alma ilişkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre gıdaların tanıtımında özellikle gıda ambalajlarının tasarımına büyük önem verilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır.Öğe Öğrencilerin görsel iletişim tasarımına giriş dersinde ‘rebus kullanım’ becerilerine yönelik bir eylem araştırması(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2022) Birol, EmelGörsel iletişim tasarımına giriş dersi, tasarımın elemanları, ilke ve kurallarına dayanır. Bu nedenle derste öncelikle öğrencilere bir tasarım fikrini oluştururken evrensel ve kültürel imge/simgeleri okuma ayrıca yaratıcılıklarını kullanarak tasarıma yansıtma bilincini kazandırmak gerekir. Yaratıcı düşüncenin geliştirilmesinde ise rebus kullanım etkili bir rol üstlenir. Rebus, mevcut imge/simgelerin anlamlarından bağımsız olarak sesleri ya da soyut kelimeler için tasarımda bulmaca özelliği taşıyan, eğlendirici işleve sahip bir anlatım dilidir. Araştırmanın amacı, görsel iletişim tasarımı öğrencilerine yaratıcılıklarına katkı sağlamada rebus üretim biçimlerini kullanarak imge/simge oluşturma sürecini hızlandırmak ve bilgi/becerilerinin gelişimine katkıda bulunmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi olarak eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırma için, İstanbul Gedik Üniversitesi Etik Kurulundan 09.05.2022 tarih/ E-56365223-050.01.04-2022.137548.82-347 sayısıyla gerekli izin alınarak bulgular betimsel çözümleme yaklaşımıyla tespit edilmiştir. Araştırmada, görsel iletişim tasarımına giriş dersini alan öğrenciler rebus kullanımı ile yaratıcı fikirlerle düşüncelerini tasarımlarına aktardıkları sonucuna varılmıştır.Öğe Tasarımcıların Cinsiyet, Yaş ve Eğitim Değişkenlerinin Görsel İletişim Tasarımı Uygulamalarında Stok Görsel Kullanma Tercihine Etkisi(2024) Kocadağ, Muhammed; Birol, EmelGörsel iletişim tasarımı uygulamalarında tasarımın yaratıcı fikirler ile izleyicisine ulaşması, akılda kalıcılığı arttırmak için tasarlanan çalışmanın ya da görselin bir benzerinin olmaması beklenmektedir. Fakat son zamanlarda bu durum, stok sitelerin sağlamış olduğu hazır görsellerle değişime uğrayarak, tasarım sürecini etkilemiş ve değiştirmiştir. Çalışmada görsel iletişim tasarımı uygulamalarında kullanılan stok görsellerin, tasarımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenleri üzerinden etkilerinin ortaya çıkarılması amacıyla 410 katılımcı ile bir anket çalışması yürütülmüştür. Etik izni alınmış çalışmaya yargısal örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul’daki devlet ve vakıf üniversitelerinde görsel iletişim tasarımı ve grafik tasarım bölümlerinde eğitim alan öğrenciler, akademisyenler ile üniversitelerin bu bölümlerinin sektör temsilcisi olan ajansların tasarımcıları dâhil edilmiştir. Çalışmada betimsel ve bağıntısal tarama yöntemi kullanılmış ve verilerin analizleri, SPSS yazılımında Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri ile yapılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların tasarımlarında stok görsel kullanmaları ile yaş, cinsiyet ve eğitim değişkenleri arasında farklılıklar tespit edilmiştir.Öğe TÜRKİYE’DE EN ÇOK ZİYARET EDİLEN PAZARYERİ WEB SİTELERİNİN GÖRSEL TASARIM SÜRECİ(2023) Birol, Emel21. yüzyıldan itibaren teknolojik gelişmelerin sanal reklam ortamlarını ve satın alma biçimlerini değiştirdiği gözlemlenmiştir. Tüketicilere, internet üzerinden ses, video, görüntü, metin vb. içeriklerin iletilmesi ile dijital iletişim ortam koşullarının artması evrensel nitelikte bir etkileşim kavramının da hayatımıza girmesine neden olmuştur. Özellikle www (World Wide Web) kısaltmasıyla başlayan web siteleri, sosyal kültürel ve ekonomik yaşama bağlantının can alıcı bileşeni haline gelmiştir. Bu nedenle günümüzde milyonlarca kullanıcı, özellikle her gün ve her an pazaryeri alanı olarak web sitelerini ziyaret etmekte ve global birçok işletme, ticaret alanı olarak web sitelerini yapılandırmaktadır. Bu bağlamda görsel-işitsel ve teknolojik iletişim kanalları olarak bilinen web ortamlarında görselliğin ön plana çıkmasının ve işlevselliği arttırmada görsel tasarım unsurlarının kullanımı önem kazanmıştır. Çalışmada, pazaryeri alanında etkili ve işlevsel bir web sitesi tasarımının nasıl bir görsel dile sahip olması ve görsel ileti çerçevesinde görsel unsurların nasıl yapılanması gerektiği buluşsal değerlendirme yöntemiyle açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışmada nicel içerik analiz yöntemi de kullanılarak, 2022 yılında uluslararası bilgi teknolojileri şirketlerinden olan “Similarweb” raporlarına göre Türkiye’deki pazaryeri web siteleri bağlamında en çok ziyaret edilen popüler web sitesi, örneklem olarak seçilmiş ve incelenmiştir. Çalışma, pazaryeri bağlamında web sitelerinin tasarımını yapılandırmaya yönelik görsel unsurların etkili bir biçimde işe koşulması ve tasarımcıların tasarım anlayışlarını dinamik bir yapı içerisinde sürdürebilmesi açısından önem taşımaktadır.