Yazar "Selvi, Hilal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İstanbul Büyükada Maden mahallesi 19. yüzyıl köşk cephelerinde Art Nouveau etkisi(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2020) Selvi, Hilal; Erkan Bursa, PınarGenel anlamda İstanbul Maltepe, Küçükyalı, Kartal sahillerinin karşısında kalan, iki sıra halinde; Kınalıada, Burgazada, Heybeliada, Büyükada, Kaşıkadası, Sedefadası, Yassıada, Sivriada, Tavşanadası, Güzelada, Eşekadası, Feneradası, İncirliada, Hayırsızada olmak üzere toplam 14 ada bulunmaktadır. Bu adalara genel olarak İstanbul Adaları denilmiştir. İstanbul Adaları tarih boyunca farklı isimlerle anılmıştır. 19. yüzyılda Osmanlı'nın içinde bulunduğu durum, İstanbul başkentinde yaşanan ekonomik, sosyal, kültürel gelişmeler İstanbul'un hemen yanı başında yer alan Adalar'ı da etkilemiştir. 19. yüzyılın sonu 20. yüzyılın başlarında Avrupa'da ortaya çıkan Art Nouveau akımı Avrupa'da yaşanan diğer gelişmelerde olduğu gibi Osmanlı'nın başkenti İstanbul'da da bir değişim ve dönüşümün parçasıdır. İlk olarak Avrupa'dan İstanbul'a ithal edilen dekoratif eşyalarda kendini göstermiş; mimari anlamda ise II. Abdülhamit'in İtalyan mimar Raimondo D'Aronco'yu İstanbul'a davet etmesiyle yapılarda örneklerini vermeye başlamıştır. Osmanlı Art Nouveau'sunu Avrupa'daki örneklerinden ayıran, kendine özgü bir karakter yaratmış olmasıdır. İstanbul'un farklı yerlerinde farklı Art Nouveau uygulamaları kendini hissettirir. Örneğin, Beyoğlu-Galata bölgesinde Avrupa Art Nouveau'suna daha yakın bir üslup oluşturulmasına rağmen, Büyükada'da bulunan örneklerinde geleneksel kalıp ve malzeme tekniklerine bağlı olarak gelişmiştir. 19. yüzyılda Batılı ülkelerle değişen politik ve ekonomik ilişkiler ve Tanzimat reformlarıyla birlikte geçmiş yüzyıllardan farklı bir seyir içinde gayrimüslim ve Levanten ağırlıklı yeni bir burjuva sınıfı ortaya çıkmış; yeni bir yaşam biçimi gelişmeye başlamıştır. İstanbul Büyükada'da hemen hemen tümü 19. yüzyıl ve sonrasında inşa edilen yapılar, bu yeni yaşam biçiminin mimarideki yansımalarını somutlaştırır. Tarih boyunca inziva ve sürgün yerleri olarak kullanılagelen İstanbul adaları, 19. yüzyıl son çeyreği itibariyle artık en gözde sayfiye yerleri arasındadır. Dönemin mimari eğilimlerine uygun olarak yapılarda, Neo Klasik üsluplar içinde Gotik, Barok ve Ampir üsluplar görülür. Art Nouveau üslubu ise bir yenilik olarak modern mimarlığın habercisidir. Bu bağlamda Büyükada Maden Mahallesi'nde bulunan 20 adet sayfiye konutu üzerinde gerçekleştirilen çalışmada, Art Nouveau üslubunun etkili olduğu konutlar tespit edilerek üslubun mimari kullanımı incelenmiştir. Araştırmada ele alınan yapılar, cephe ölçeğinde analiz edilmiş, arşiv ve kütüphanelerden elde edilen yazılı ve görsel kaynaklar, yerinde mevcut durum incelemesi, fotoğraflama gibi çalışmaların sonucunda değerlendirilmiştir.Öğe İstanbul Büyükada Maden Mahallesi köşklerinde Art Nouveau üslubunun kullanımı(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2020) Selvi, Hilal; Erkan Bursa, Pınar19. yüzyılda Osmanlı’nın içinde bulunduğu durum, İstanbul başkentinde yaşanan ekonomik, sosyal, kültürel gelişmeler İstanbul’un hemen yanı başında yer alan Adalar’ı da etkilemiştir. 19. yüzyılın sonu 20. yüzyılın başlarında Avrupa’da ortaya çıkan Art Nouveau akımı Avrupa’da yaşanan diğer gelişmelerde olduğu gibi Osmanlı’nın başkenti İstanbul’da da bir değişim ve dönüşümün parçasıdır.19. yüzyılda batılı ülkelerle değişen politik ve ekonomik ilişkiler ve Tanzimat reformlarıyla birlikte geçmiş yüzyıllardan farklı bir seyir içinde gayrimüslim ve Levanten ağırlıklı yeni bir burjuva sınıfı ortaya çıkmış; yeni bir yaşam biçimi gelişmeye başlamıştır. İstanbul Büyükada’da 19. yüzyıl ve sonrasında inşa edilen yapıların hemen hemen tümü, bu yeni yaşam biçiminin ürünüdür. Tarih boyunca inziva ve sürgün yerleri olarak kullanılagelen İstanbul adaları, 19. yüzyıl son çeyreği itibariyle artık en gözde sayfiye yerleri arasındadır. Dönemin mimari eğilimlerine uygun olarak yapılarda, Neo klasik üsluplar içinde Gotik, Barok ve Ampir üsluplar görülür. Art Nouveau üslubu ise bir yenilik olarak modern mimarlığın habercisidir.Bu bağlamda Büyükada Maden Mahallesi’nde bulunan 20 adet sayfiye konutu üzerinde gerçekleştirilen çalışmada, Art Nouveau üslubunun etkili olduğu konutlar tespit edilerek üslubun mimari kullanımı incelenmiştir. Araştırmada ele alınan yapılar, cephe ölçeğinde analiz edilmiş, arşiv ve kütüphanelerden elde edilen yazılı ve görsel kaynaklar, yerinde mevcut durum incelemesi, fotoğraflama gibi çalışmaların sonucunda değerlendirilmiştir.