Dikmen Küçük, SibelUğraş, Halil İbrahim2025-02-092025-02-0920242548-000610.35229/jaes.1555144https://hdl.handle.net/11501/1792https://doi.org/10.35229/jaes.1555144Sealing profiles that are mainly used to prevent the ingress of water, noise, dust and air in the automotive industry are produced from synthetic Ethylene-propylene-diene monomer (EPDM) rubber. Although EPDM rubber is preferred due to its high mechanical properties and waterproof structure, it is necessary to reinforce it with various additives due to the requirements for profiles in automotive manufacturers' specifications. One of the fillers used to keep the fluidity at the desired level during production and to improve the mechanical properties and UV resistance of the profiles is carbon black (CB) and has the highest contribution rate in the EPDM rubber formulation. Due to its high amount in the rubber formulation, it allows the rubber formulation and subsequently the sealing profiles produced with this formulation to be produced only in black. However, recently, automotive manufacturers have demanded different color profiles in line with the demands of end users. Solubility and reactivity of CB is low and it tends to aggregate. In order for CB to be colored, its surface will be activated and polarized using different chemicals. After that, a suitable dye can be attached to the structure after its structure has been determined by elemental analysis, Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR), Scanning Electron Microscopy (SEM), Energy Dispersive X-Ray Analysis (EDX) and Thermal Analysis (TGA-DSC). After EPDM rubber will be produced by colored CB, the first colored sealing profile that has not been produced in our country and in the world yet, can be achieved.Otomotiv sektöründe temel olarak su, gürültü, toz ve havanın içeri girmesini engellemek amacıyla kullanılan sızdırmazlık profilleri sentetik Etilen-propilen-dien monomer (EPDM) kauçuktan üretilmektedir. EPDM kauçuk, yüksek mekanik özellikleri ve su geçirmez yapısı nedeniyle tercih edilmesine rağmen, otomotiv üreticilerinin şartnamelerinde profillere yönelik talepler nedeniyle çeşitli katkı maddeleri ile güçlendirilmesi gerekmektedir. Üretim esnasında akışkanlığın istenilen seviyede tutulması, profillerin mekanik özelliklerinin ve UV dayanımının artırılması amacıyla kullanılan dolgu maddelerinden biri de karbon siyahıdır (CB) ve EPDM kauçuk formülasyonunda en yüksek katkı oranına sahiptir. Kauçuk formülasyonunda yüksek miktarda bulunması sebebiyle kauçuk formülasyonunun ve dolayısıyla bu formülasyonla üretilen sızdırmazlık profillerinin sadece siyah renkte üretilmesine olanak sağlamaktadır. Ancak son dönemde otomotiv üreticileri, son kullanıcıların talepleri doğrultusunda farklı renk profilleri talep etmeye başlamıştır. CB'nin çözünürlüğü ve reaktivitesi düşüktür ve agregasyona eğilimlidir. CB'nin renklendirilebilmesi için yüzeyinin çeşitli kimyasallar kullanılarak aktifleştirilmesi ve polarize edilmesi gerekmektedir. Daha sonra yapının elementel analiz, Fourier Dönüşümlü Kızılötesi Spektroskopisi (FTIR), Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM), Enerji Dağıtıcı X-Işını Analizi (EDX) ve Termal Analiz (TGA-DSC) yöntemleri ile yapısı belirlendikten sonra yapıya uygun boya eklenebilecektir. Renkli CB ile EPDM kauçuğun üretilmesiyle ülkemizde ve dünyada henüz üretilmemiş ilk renkli sızdırmazlık profili elde edilebilecektir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessCarbon Black OxidationColored Carbon BlackEPDMColored EPDMColored Sealing ProfilesKarbon Siyahı OksidasyonuRenklendirilmiş Karbon SiyahıEPDMRenkli EPDMRenkli Sızdırmazlık ProfilleriChemical modification of carbon black for coloringRenklendirmek için karbon siyahının kimyasal modifikasyonuArticle83848329