Yazar "Ataman, Berkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bütünleşik beden eğitimi dersi ve akran bilgilendirme uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin özel gereksinimli akranlarına yönelik tutumları ve empati becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2020) Ataman, Berkan; Gül, Hakan LeventBu çalışmanın amacı, bütünleşik beden eğitimi dersi ve akran bilgilendirme uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin özel gereksinimli akranlarına yönelik tutumları ve empati becerileri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları; Etik Kurul ve İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün onayı ile 2018-2019 eğitim öğretim yılında, İstanbul İli, Pendik İlçesi'nde hizmet veren üç devlet ortaokulunda, 5. sınıfa devam eden ortaokul öğrencilerinden oluşturulmuştur. Rastgele yöntemle okullar Bilgilendirme Grubu (BG), Bütünleşik Beden Eğitimi Grubu (BBE) ve Kontrol Grubu (KG) olarak belirlenmiştir. BBE Grubu'nda 23 öğrenci (11 kız+12 erkek) BG Grubu'nda 24 öğrenci (13 kız+11 erkek), Kontrol Grubu'nda 16 öğrenci (9 kız+7 erkek) bulunmaktadır. BBE, BG ve KG'nin yaş ortalamaları 11'dir (X:11,00). Araştırmada karma araştırma yöntemi uygulanmıştır. Bütünleşik beden eğitimi (BBE) programı ve bilgilendirme uygulamalarının etkililiğini belirlemek için nicel araştırma yöntemlerinden; "Ön Test Son Test Kontrol Gruplu Deneysel Model", kişilerin duygu ve düşüncelerini derinlemesine anlayabilmek için nitel araştırma yöntemlerinden; "Tematik Analiz Yöntemi" kullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Arkadaşlık Aktivite Ölçeği (AAÖ), Sıfat Kontrol Listesi (SKL), Çocuklar İçin Empati Ölçeği (ÇEÖ) ve açık uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır. BBE Programı ve Bilgilendirme Programı öncesinde katılımcılara kişisel bilgi formu ve ön testler ve 6 haftalık uygulamaların ardından da son testler uygulanmıştır. Kontrol Grubu'na sadece ön ve son testler uygulanmış herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. BBE Grubu, okul dışında bir spor merkezinde 6 hafta boyunca, haftada 1 gün 2 saatlik bütünleşik beden eğitimi derslerine katılmıştır. Bilgilendirme Grubu'na ise kendi sınıflarında 6 hafta boyunca, haftada 1 gün 1 saatlik engellilikle ilgili farkındalık ve bilinç geliştirmeye yönelik bir program uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre SKL yönünden BBE Grubu (ön test x?=29,86±3,95; son test x?=32,13 ± 2,47) ve Bilgilendirme Grubu'nun (ön test x?=28,75±4,46; son test x?=31,37±2,82) son test puanlarının ön test puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (P<05). BBE Grubu'nun AAÖ (ön test x?=57,13±1,34; son test x?=56,04±10,16) ve ÇEÖ (ön test x?=10,56±1,34; son test x?=10,08±2,39) yönünden ön ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Benzer şekilde, Bilgilendirme Grubu'nun AAÖ (ön test x?=59,54±7,58; son test x?=61,38±6,73) ve ÇEÖ yönünden (ön test x?=9,42±1,95; son test x?=10,21±3,09) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (P> 0,05). Kontrol Grubu'nun, SKL (ön test x?=27,25±4,20; son test x?=28,38±6,32), AAÖ (ön test x?=59,69±7,96; son test x?=55,38±8,77) ve ÇEÖ (ön test x?=10,25±2,40; son test x?=9,06±1,84) yönünden ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (P> 0,05). Araştırmanın nitel sonuçlarına bakıldığında; "Engellilik Tanımı", "Empati Algısı ve Engelli Bireylerle İlgili Duygular", "Arkadaşlık Algısı", "Engelli Bir Arkadaşın Olumlu ya da Olumsuz Yönleri", "Birliktelik Algısı", "Sosyal Yargı Algısı", "Eşitlik Algısı", "Sportif Beceri Algısı" adı altında 8 temaya ulaşılmıştır. BBE ve Bilgilendirme Grubu'nun uygulama öncesinde özel gereksinimli bireyler ile ilgili empati, arkadaşlık, birliktelik, sosyal kabul, eşitlik ve engelli bireylerin sportif yeteneklerine ilişkin tanımları; üzüntü, acıma, oyun arkadaşlığı, korku, küçümsenme sebebi, rahatsızlık ve iletişim güçlüğü iken, uygulamalar sonrası; eğlenceli, komik, eşit haklar, öğrenme ve destek olma fırsatı olarak değişmiştir. KG'nin uygulama öncesi ve sonrası tanımlarında sadece arkadaşlık algısında değişiklik gözlenmiştir. KG ön testlerde özel gereksinimli biriyle arkadaşlığı mutluluk ve yardımcı olma fırsatı olarak tanımlamışken, son testlerde üzüntü ve zorluk olarak tanımlamıştır.