Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Su, Derya" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    12 haftalık Peabody motor gelişim programının otizm spektrum bozukluğu olan 4-6 yaş grubu çocukların sosyal beceri, yaşam kalitesi ve motor beceriler üzerindeki etkisinin incelenmesi
    (İstanbul Gedik Üniversitesi, 2023) Su, Derya; Taşkıran, Ayla
    Bu araştırma 12 haftalık Peabody motor gelişim programının 4-6 yaş grubu OSB'li çocukların sosyal beceri, yaşam kalitesi ve motor becerilerle ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmaya 8'i kız, 22'si erkek toplam 30 çocuk katılmış, çocuklar uygulama ve kontrol grubu olarak ayrılmıştır. Araştırmanın uygulama grubunda yer alan çocuklara haftada iki gün, yaklaşık olarak günde bir saat olmak üzere 12 hafta süre ile motor gelişim programı uygulanmıştır. Program, PMGÖ-2'nin alt boyutunda yer alan ve çocukların motor becerilerini geliştirmeyi amaçlayan ince ve kaba motor (yer değiştirme (hareket), dengeleme, obje kontrolü, kavrama ve görsel motor koordinasyon) becerileri içermektedir. Araştırma da veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Peabody Motor Gelişim Ölçeği-2, Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile Spearman korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada uygulama ve kontrol grubu çocukların kaba motor, ince motor, yer değiştirme (hareket), obje kontrolü, kavrama, görsel motor koordinasyonu ve motor gelişim toplam puanlarında motor gelişim programına katılan uygulama grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Sosyal becerileri değerlendirmeye yönelik yapılan incelemelerde uygulama grubunda yer alan çocukların akran baskısı ile başa çıkma, kendini kontrol etme, sonuçları kabul etme, dinleme, görevleri tamamlama ve sosyal beceri ölçeği toplam puanlarının anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<0,05). Yaşam kalitesini değerlendirmeye yönelik yapılan incelemede ise ÇİYKÖ ölçeğinin duygusal işlevsellik, sosyal işlevsellik, psikososyal sağlık toplam ve ÇİYKÖ toplam puanlarının uygulama grubunda anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0,05). Yapılan korelasyon analizinde motor gelişim ile sosyal beceri arasında pozitif yönlü ve anlamalı ilişki (r=0,69; p<0,05), motor gelişim ile ÇİYKÖ arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki (r=0,52; p<0,05), sosyal beceri ile ÇİYKÖ arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki (r=0,64; p<0,05) olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak Otizmli çocuklarda motor beceri, sosyal beceri ve yaşam kalitesi arasında bir ilişki olduğu, motor beceri programının çocukların sosyal beceri ve yaşam kalitesini olumlu düzeyde etkilediği belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Otizmli çocuklarda motor beceri ve değerlendirilmesi
    (Mehmet Akif Kara, 2022) Su, Derya; Taşkıran, Ayla
    Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) sosyal etkileşim ve iletişim becerilerini olumsuz yönde etkileyen, tekrarlı davranış kalıpları ve sınırlı ilgi alanlarına odaklanmayı içeren gelişimsel bir bozukluk olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde OSB’den etkilenen birey sayısının da giderek arttığı görülmektedir. Araştırmalar, otizmli çocukların sosyal beceri ve iletişim yetersizliklerine odaklanmış olsa da motor becerilerde de farklılıklar gözlenmektedir. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin motor becerilerindeki farklılıklar, OSB’nin tanı özellikleri içerisinde yer almamasına rağmen dikkat çekicidir. Yaşamın ilk yıllarında kazanılması gereken motor beceriler, çocuğun çevreyi algılaması, tanıması, günlük yaşam becerilerini bağımsız olarak yerine getirebilmesi ve ilerleyen yıllarda çocuğun öğrenme yaşantıları ile refahı açısından önemlidir. Çocukların motor gelişim düzeyleri, var olan motor gelişim yetersizliklerinin belirlenmesi ve belirli bir süreç içerisinde motor becerilerin ilerlemesini değerlendirmeye yönelik motor gelişim testleri bulunmaktadır. Çocukların motor gelişiminin erken dönemde uygun ve güvenilir ölçme araçlarıyla değerlendirilmesi, olası sorunların belirlenmesi, yetersizliğe yönelik gerekli eğitim programların oluşturulması ve gelişiminin optimum düzeyde desteklenebilmesi açısından gereklidir. Ayrıca geliştirilen motor beceriler, fiziksel aktiviteye katılımı ve sosyal becerilerin gelişimini arttırmaya yardımcı olabilmektedir. Bu çalışmada, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların motor beceri yetersizlikleri ve bu yetersizlikleri değerlendirmek üzere ulusal ve uluslararası alanda kullanılan motor gelişim ve becerileri ölçmeye yönelik değerlendirme araçları konu alınmıştır. Çalışma derleme modelinde tasarlanmıştır. Sonuç olarak otizmli çocukların motor becerileri ve motor beceri farklılıklarının altında yatan nedenlerin araştırılması, yaşam kalitesinin iyileştirilmesi için motor gelişim ve becerileri değerlendirme araçlarına ihtiyaç vardır.

| İstanbul Gedik Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Cumhuriyet Mahallesi, İlkbahar Sokak No: 1-3-5, Yakacık, 34876, Kartal, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim