Yazar "Kutal, Metin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Grev ertelemelerinde yürütme organının yetkisinin sınırlanması(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2018) Kutal, MetinTürk Hukukunda yürütme organına (eskiden Bakanlar Kurulu, halen Cumhurbaşkanı), yasal bir grevi olağanüstü bazı durumlarda 60 gün süre ile geciktirme (erteleme) yetkisi tanınmıştır. Anayasal bir hak olan greve yapılan bu müdahalenin, olabildiğince amaca uygun biçimde kullanılması gerektiği tartışma dışıdır. Bunun için idari kararın yargı organlarınca etkili biçimde denetlenmesi ve erteleme süresi içinde başarılı barışçıl girişimlerin devreye sokulması gerekmektedir. Grev hakkı ile birlikte Türk Hukukuna giren (1963) erteleme yetkisi ülkemizde tüm siyasal iktidarlarca çok sık ve genellikle amaç dışı kullanılmıştır. Üstelik 1982 Anayasasında erteleme süresi sonunda uzlaşma sağlanamamış ise uyuşmazlığın zorunlu tahkim organı olan Yüksek Hakem Kurulu tarafından kesin çözüme bağlanacağı kabul edilmiştir. Bu durum yargı denetiminin ve barışçı çözüm girişimlerinin önemini daha da arttırmıştır. Buna karşın son yıllarda ilgili yasada yapılan değişikliklerle erteleme nedenlerine yenileri eklenmiş; idari yargının etkinliği azalmış, barışçı çözüm girişimleri ise rutin uygulamalar düzeyini aşamamıştır. Toplu iş sözleşmeleri Yüksek Hakem Kurulu tarafından bağıtlandıktan sonra işçi sendikalarının Anayasa Mahkemesi’ne yaptıkları bireysel başvurular da doğal olarak, asıl sorunu çözmekten uzak kalmıştır.Öğe “Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi” yasasının kimi hükümlerinin iptali istemi ile anayasa mahkemesine açılan davaya ilişkin notlar(Birleşik Metal İş Sendikası, 2015) Kutal, Metin07.11.2012 tarihinde yürürlüğe giren 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Yasası otuz yılı aşan bir süre uygulanan 2821 sayılı sendikalar ve 28822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt yasasını yürürlükten kaldırmıştır. 6356 sayılı Yasa, başta sendika üyeliği güvencesine ilişkin 25.madde olmak üzere doktrinde tartışılırken parlamentoda ana muhalefet partisi bu yasanın birçok hükmünün, Anayasaya aykırı olduğu iddiası ile, Anayasa Mahkemesine 3.01.2013 tarihinde dava açmıştır. Dava dilekçesinde adı geçen yasanın, yirmi iki başlık altında toplanan birçok hükmünün iptali istenmiştir. Makalede Anayasa mahkemesine açılan dava dilekçesi esas alınarak 6356 sayılı yasanın Anayasa ve Türkiye’nin onaylamış olduğu uluslararası sözleşmelere uygunluğu tartışılmıştır.Öğe TÜRK TOPLU İŞ HUKUKUNDA YERLEŞİK BAZI UYGULAMALARIN ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ SİSTEMİNDE DOĞURDUĞU SORUNLAR(2016) Kutal, MetinTürkiye ILO’nun insan haklarına ilişkin, temel sözleşmelerinin tümünü onaylamıştır. Bu durumun doğal bir sonucu olarak ILO, Türk mevzuatını yoğun biçim- de eleştirmektedir. Kanımızca ILO’nun denetim organları tarafından yapılan eleştiriler Türk sosyal hukukunun gelişmesine katkıda bulunmakta ve yararlı olmaktadır. ILO’nun eleştirileri son yıllarda daha çok kamu görevlilerinin örgütlenme ve toplu pazarlık hakları konusunda yoğunlaşmaktadır. Bunun nedeni kamu personel sendikala- rının 1971-2001 arasında örgütlenme hakkından yoksun bırakılmasıdır. Öte yandan 1982 Anayasasının, özelikle toplu pazarlık grev haklarını sınırlamaya yönelik hükümleri sorun yaratmaktadır. Bu düzenlemelerin Anayasada yer alması yasa koyucunun yetki alanını sınırlamaktadır. Örneğin grevin hükümet tarafından ertelenme- sinin doğrudan Anayasa ile düzenlenmesi hem yasama, hem de yarg ı organlarını bağ- lamaktadır.