Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Sulu, Buse" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    BİREYSEL VE TAKIM SPORCULARININ ÖZ-YETERLİK VE STRESLE BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİ
    (2021) Sulu, Buse; Bayar, Perican; Çakaloğlu, Erdem
    Bu araştırmada, sporcuların öz-yeterlikleri ile stresle başa çıkma stratejilerinin spor türü değişkeni açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya en az üç yıldır aktif olarak voleybol, basketbol, futbol, hentbol branşlarında yer alan 399 (sporyaşı=10.3±4.7) takım sporu yapan sporcu ve atletizm, eskrim, yüzme, taekwondo branşlarında yer alan 328 (sporyaşı=8.4±4.2) bireysel spor yapan sporcu olmak üzere toplam 727 sporcu katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Öz-yeterlik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Stratejileri Envanteri (SSBÇSE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öz-yeterlik ile SSBÇSE hayal etme, çaba sarf etme, destek arama, gevşeme, sosyal geri çekilme ve zihinsel karmaşa alt ölçekleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<.05). Sporcuların öz-yeterlik puanları açısından farka bakıldığında, bireysel spor yapan sporcuların takım sporu yapan sporculardan daha yüksek seviyede öz-yeterliğe sahip olduğu, öz-yeterlik puanları ile spor türü değişkeni arasında anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<.05). Takım ve bireysel spor yapan sporcular arasında stresle başa çıkma stratejileri açısından fark olup olmadığına bakıldığında hayal etme, çaba sarf etme, düşünce kontrolü, mantıksal analiz, sosyal geri çekilme, zihinsel karmaşa ve çekilme alt ölçekleri arasında anlamlı fark görülmektedir (p<.05). Bu araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, öz-yeterliğin stresle başa çıkma stratejileri üzerinde belirleyici olabileceği, ayrıca takım ve bireysel spor yapan sporcuların farklı başa çıkma stratejileri kullandıkları söylenebilir. Sporcuların performanslarını gerçekleştirmedeki kritik önem göz önüne alındığında öz-yeterliği arttırmaya ve stresle başa çıkma stratejilerinin kullanmasına yönelik çalışmaların arttırılmasının yararlı olacağı önerilmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Exercise motivation and social physique anxiety in adults
    (Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Derneği (UBİKS), 2021) Sulu, Buse; Çakaloğlu, Erdem; Koruç, Perican Bayar
    This study investigated the relationship between basic psychological needs, motivational regulations in exercise, and social physique anxiety. Voluntarily participated 420 individuals (mean age 28.33±6.21), 193 males and 227 females, who exercise (30 minutes 3 days a week for at least one year) between the ages of 25-45 were examined in the study. The Social Physique Anxiety Inventory, Behavioral Regulations in Exercise Scale, and Basic Psychological Needs in Exercise Scale were used as data collection tools. Pearson Correlation Analysis and Linear Regression Analysis were used to analyze the data. There was a negative relationship between basic psychological needs and intrinsic regulation and social physique anxiety; there was a positive relationship between introjected regulation, external regulation, amotivation, and social physique anxiety. While intrinsic regulation predicted social physique anxiety negatively, introjected regulation and external regulation positively predicted social physique anxiety. It was found that satisfaction of the need for competence and autonomy negatively predicted social physique anxiety. This research suggested that basic psychological needs and motivational regulations for exercise could play an important role in social physique anxiety.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Preliminary validity and reliability of the Persian version of the situational motivation scale for use in academic sport contexts
    (Manisa Celal Bayar University, 2024) Hassani, Fahimeh; Esmaeili, Milad; Sulu, Buse; Givi, Behnam Naghipour; Honarmand, Peyman
    Motivation is one of the most important psychological factors in recognising human behavior in different settings. The purpose of this study was to analyse the reliability and validity of the Persian version of the Situational Motivation Scale (P-SIMS) developed by Guay et al., (2000) in academic sport settings. A total of 231 undergraduate students, 113 males (51.6%) and 106 females (48.4%), participated in the study. The P-SIMS consists of 16 items and four subscales: intrinsic motivation, identified regulation, external regulation, and amotivation. Cronbach's alpha coefficient, interclass correlation coefficient (ICC), confirmatory and exploratory factor analysis was used to determine the internal consistency of subscales, temporal reliability, construct validity of the scale respectively. The Standardized estimate of 16 questions shows that the CFI, GFI, and NNFI indexes are above 0.90 and the RMSEA index is below 0.08, indicating the acceptability of the fit indexes. Also, the results of the calculations performed to estimate the reliability of the scale factors show that the value of the Cronbach's alpha coefficient and interclass correlation coefficient (ICC) are good enough and considering that the internal consistency coefficients and temporal reliability of the components of the list are reasonable and appropriate, the reliability of the scale is confirmed. The results showed that P-SIMS has relatively acceptable construct validity and acceptable internal consistency and test-retest reliability. The results of this study support the preliminary validity and reliability of the P-SIMS for use in academic sport contexts.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Psikolojik becerilerin sportif performansa etkisinin antrenör gözünden değerlendirilmesi
    (Kadir Yıldız, 2022) Sulu, Buse
    Sportif performansta fizyolojik, teknik ve taktik özellikler öne çıkarken, psikolojik özellikler dikkate alınmamaktadır. Bu araştırma voleybol antrenörleri gözünden psikolojik becerilerin sportif performansa etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nitel araştırma modellerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılarak; veri toplama yöntemlerinden görüşme (mülakat) yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve kolayda örnekleme yöntemleri ile belirlenmiş olup 1-30 Ocak 2022 tarihlerinde AXA Sigorta Efeler Ligi, Misli.com Sultanlar Ligi ve Sigorta Shop Kadınlar 1. Liginde yer alan baş antrenörler ve yardımcı antrenörlerden oluşan 12 voleybol antrenörü ile görüşmeler yapılmıştır. Veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda psikolojik becerilerin sportif performansa etkisi, antrenör görüşleri doğrultusunda “Spor Başarısına Etki Eden Etmenler”, “Psikolojik Beceriler ve Spor Performansı”, “Psikolojik Beceri Antrenmanı” ve “Spor Psikolojisi Uzmanlarına Bakış Açısı” temaları içerisinde analiz edilmiştir. Psikolojik becerilerin sportif performansa etkisi antrenör gözünden değerlendirildiğinde, antrenörlerin sporcuların performansını etkileyen parametreler arasında psikolojinin de etkisi vurgulanmaktadır. Psikolojik becerilerin sportif performans üzerindeki etkisinin antrenörler tarafından kabul edildiği görülmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The comparison of sport motivation factors regarding various variables; based on self-determination theory
    (Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Derneği (UBİKS), 2022) Sulu, Buse; Esmaeili, Milad; Hassani, Fahimeh; Rezasoltani, Najmeh
    The main purpose of the present research was to compare sport motivation factors between boys and girls in different sports and levels of sports activity at Tehran University. This is a descriptive study and the statistical population consisted of all the students in Tehran University among whom 241 filled in the sport motivation scale. The sport motivation scale includes 6 motivation subscales based on self-determination theory. Since statistical data were parametric, İndependent T-test and One Way ANOVA were applied. The research results revealed that there is no significant difference between the groups of boys and girls associated with their type of sports motivation. The comparison of team and individual sports revealed that there is a significant difference related to extrinsic motivation subscale and Integrated Regulation between these two groups. The comparison of motivational factors of elementary, semi-professional, and professional athletes revealed significant differences in all the subscales except amotivation. Taking into account the fact that students constitute a great bulk of society, paying attention to the type of their sports motivation is of high significance and considerable measures have to be taken for them to endure their activities.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of psychological well-being on self-confidence in exercise participants
    (Deniz Bedir, 2023) Sulu, Buse; Kayğusuz, Şeval; Sinici, Ebru; Hassani, Fahimeh
    This study aimed to examine the relationship between psychological well-being and self-confidence in exercise participants and investigate the effect on it. Personal Information Form, Psychological Well-Being Scale, and Self-Confidence Scale were data collection tools. Participants were reached by convenience sampling method, one of the sampling methods not based on probability. The research population consisted of individuals aged 18-45 who regularly exercise (30 minutes at least three days a week for one year). The study sample consisted of 306 participants, 145 men (47.39%), and 161 women (52.61%), who exercise regularly. Pearson Correlation and Regression analysis were used through the SPSS package program to analyze the obtained data. When the research results were examined, it was seen that psychological well-being had a positive and significant effect on internal and external self-confidence (p<0.05). As a result, psychological well-being is an important predictor of internal self-confidence (62.0%) and external self-confidence (41.0%) in exercise participants.

| İstanbul Gedik Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Cumhuriyet Mahallesi, İlkbahar Sokak No: 1-3-5, Yakacık, 34876, Kartal, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim