Yazar "Tuna, Utku" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Erken Cumhuriyet Döneminde spor siyaset ilişkisi bağlamında ilk milli basketbol maçı ve takımı(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2021) Tokatlıoğlu, Ali Emrah; Tuna, UtkuBu makalenin amacı Türkiye’de basketbolun gelişim evresinde en kritik olaylardan biri olarak sayılması gereken “ilk milli basketbol maçını” gerçekleştiren takımı merkeze alarak erken dönem Türk spor tarihine basketbol perspektifinden bakmak ve dönemin aktörlerini, olaylarını ve değişimlerini, 1936 Berlin Olimpiyat Oyunları’na gidiş sürecinde hem spor hayatı hem de ulusal ve uluslararası siyaset düzleminde bir politik analiz çerçevesine oturtmaktır. İlk milli maça doğru giden süreci, basketbolun ülkedeki ilk yıllarından başlayarak spor hayatı içindeki yeri ve gelişimini, takımın oluşum şeklini, rakibin seçimindeki ayrıntıyı ve kazandığı başarının sonuçlarını, yönetsel anlamda giderek köklü değişimlere uğrayan Türk sporu ile paralel bir anlatımla değerlendirip 1936 Berlin Olimpiyat Oyunları’nın “ne ifade ettiğini” tartışma kaygısı taşıyan bu çalışmayı Almanya dönüşünden sonraki süreci etüt ederek sonlandırma çabasındadır. Bu maçın ortaya çıkışının ve takımın kurulmasının çok köklü değişimlerin yaşandığı bir dönemde gerçekleşmiş olması, sporda kulüp merkezli yaşamdan devlet merkezli hiyerarşik düzene, özgür spordan beden eğitimi mükellefiyetine, bireysel ve profesyonel spor anlayışından kitle sporu ve sporun faydacı amaçlarla kullanılması gerekliliği anlayışına geçiş döneminin dinamiklerini inceleme fırsatı sunmaktadır.Öğe Olumlu liderlik yaklaşımı bağlamında Grassroots gönüllü liderliğinde eğitmenlerin uygulama başında eğitimi(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2018) Ünlü, Hülya; Esen, Serkan; Hacısoftaoğlu, İlknur; Eroğlu, Yeşer; Tuna, Utku; Uslu, TunaBu çalışmanın temel amacı, spor yöneticiliği bölümünde okuyan öğrencilerin eğitimlerindeki ve görev aldıkları uygulamalardaki bireysel performans özelliklerine ilişkin anlayışımızı arttırmak ve detaylı bir araştırma modeli ile performans algısının oluşum sürecini açıklığa kavuşturmaktır. Çalışmanın kuramsal altyapısı Öz Farkındalık ve Öz Belirleme kuramlarına dayanmaktadır. Bu kuramlara ve kurulan modele göre, çalışanların içsel tutum ve davranışları ortaya konulduğunda, ortamsal değişkenlerin ve liderlik yaklaşımının doğrudan çıktılar üzerindeki etkilerinin azalacağı düşünülmektedir. Mevcut çalışmada özellikle pozitif psikoloji bakış açısıyla olumlu liderlik ve işte güçlenmenin psikolojik sermaye aracılığıyla bireysel performans algısı üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Çalışmanın uygulama kısmında, İstanbul Gedik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümü dersi olan “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi kapsamında 2016-2107 akademik yılı bahar döneminde Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin katıldığı Suriyeli ve Türk çocukları kaynaştıran bir eğitim ve futbol uygulaması yapılmıştır. Bölüm öğrencileri uygulamada çocuklara eğitim vermek üzere rol almıştır. Uygulama öncesinde; eğitmenlik yapacak öğrencilerin tümüne “Çocuk Psikolojisi” ve “Çocuk Koruma” eğitimi, Türkiye Futbol Federasyonu tarafından sabah teori öğleden sonra ise saha uygulaması olmak üzere 2 günlük “Gönüllü Liderlik Kursu” verilmiş, eğitim sonrasında öğrencilere ön test uygulanmıştır. Bu öğrencilerin yönlendirmesinde 8 hafta boyunca haftada 3 seans olacak şekilde Türk ve Suriyeli çocuklarla saha uygulaması yapılmış ve uygulama sonunda öğrencilere son test yapılmıştır. Bulgular, öğrencilerin uygulamada eğitmen olarak rol almalarının olumlu liderlik aracılığıyla güçlenmelerini sağlayarak, kendi performanslarını daha yüksek algılamalarına neden olduğunu göstermektedir. Başta aldıkları eğitim sırasında kendilerine motivasyon sağlayan psikolojik sermayenin ise, uygulama sonrasında performans üzerinde etkisinin kalmadığı, öğrencilerin yaptıkları işte güçlenmelerinin performansları için yeterli olduğunu düşündüklerini görülmektedir.Öğe Sokaklardan olimpiyatlara olimpiyatlardan sokaklara: spor ve hip-hop kültürü arasındaki ilişki(İstanbul Gedik Üniversitesi, 2023) Üçüncüoğlu, Mertkan; Tuna, UtkuGünümüz toplumunda önemli bir yeri bulunan spor, tarih boyunca yaşanan gelişmelerden etkilenerek birçok dönüşüme uğramıştır. Bu dönüşümlerin sonucu olarak büyük bir endüstri haline gelen sporun içerisinde her geçen gün yeni branşların ortaya çıktığı görülmektedir. Bu branşlardan bazıları daha önce spor olarak kabul edilmeyen etkinliklerden meydana gelmektedir. Bu çalışma, ortaya çıktıkları dönemde sportif bir faaliyet olarak görülmeyen etkinliklerin nasıl ve neden birer spor haline dönüştüğünü ve bununla birlikte spor ve hip-hop kültürü arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Hip-hop kültürünün unsurları arasında yer alan break dans, kaykay gibi yakın geçmişte olimpik spor olma niteliği kazanan aktiviteler sportifleştirme kavramının bir sonucu olarak görülmektedir. Sporun kültürel bir olgu olmasının yanı sıra bir endüstri haline dönüşmesi, onun geleceğinde etkili olan kararların sektörel sürdürülebilirlik odaklı alındığını ortaya koymaktadır. Özellikle ekonomik büyüme odaklı alınan kararlar neticesinde spor birçok teknolojik ya da kültürel gelişmeden direkt olarak etkilenmektedir. Bu çalışmada sporun daha geniş kitlelere ulaşmak için hip-hop kültürü ile dolaylı ya da doğrudan olarak girdiği ilişki ortaya konmuştur.Öğe Spor yoluyla gelişim perspektifinden kapsayıcı grassroots spor etkinlikleri: bir çocuk futbolu araştırması(Fenerbahçe Üniversitesi, 2021) Uslu, Tuna; Esen, Serkan; Hacısoftaoğlu Közleme, İlknur; Ünlü, Hülya; Kayğusuz, Şeval; Tuna, UtkuGeçtiğimiz yüzyılda bireysel perspektifi göz ardı eden kitlesel yaklaşımlar, endüstriyel süreçler ve toplumsal olaylar, insani gelişime ket vuran engeller haline dönüşmüştür. Bu dönüşüm insanların, aktivitelerinin ve eserlerinin özgünlüğünü ve değerini metalaştırmıştır. Sanat eserleri ticari ürünlere, kültür sınıf göstergesine, spor da bir tüketim alanına dönüşmüştür. Son yıllarda bu sürece eleştirel bir yaklaşım olarak da değerlendirebilecek spor yoluyla gelişim perspektifinden Grassroots felsefesi ve Olimpik Hareket, daha iyi ve barışçıl bir dünyanın inşasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Spor yoluyla gelişim, sporu sadece performansa yönelik kritik göstergeler olarak değil, sosyal göstergelerdeki iyileşme ve esenliğin artışı olarak da değerlendirmektedir. Bu nedenle, sosyal etkileşim içinde bütünsel (bilişsel, duygusal ve kinestetik) aktivitelerle, bedenin, zihnin ve iradenin birlikte yoğrularak gelişimine odaklanır. Bu perspektiften spor, tüm çocukları grup faaliyetlerine erken yaşlardan itibaren dahil etmek için güçlü bir araçtır ve bu sayede çocuğun psikososyal gelişiminde aracılık etme ve iyi olma halini yükseltme gibi görevler üstlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2016-2017 eğitim-öğretim yılından itibaren her sene, Grassroots programı dahilinde (Türk ve Suriyeli çocukların katılımıyla) farklı tasarımlarla düzenlenen çocuk futbolu projelerinin spor yoluyla gelişime katkısına ışık tutmaktır. Çalışmanın bir başka alt amacı ise, çocuklara yönelik güvenli bir spor programı oluşturmaktır. Araştırmanın bilimsel tekniği olarak nicel yöntem seçilmiş, 2017-2018 eğitim-öğretim bahar döneminde ilköğretim seviyesinde 8 hafta süren bir uygulama ve envanter çalışması yapılmıştır. Araştırma, deneysel yöntem ve sırasal desenle yürütülmüştür. Araştırmanın uygulama alanı olarak İstanbul Anadolu Yakası’ndaki sığınmacı öğrencilerin eğitim gördüğü ilköğretim okullarındaki farklı sınıflar amaçlı tipik örneklem olarak seçilmiştir. Alan uzmanı araştırmacılar tarafından envanter oluşturulduktan sonra Arapçaya, sonra yeniden Türkçeye çevrilerek uyarlaması yapılmıştır. Her iki dilde de 2018 yılı bahar döneminde veriler toplanmıştır. Sonuçlar, özellikle daha küçük sınıftaki öğrencilerin algılarının, spor etkinliği aracılığıyla olumlu yönde farklılaştığına işaret etmektedir. Bulgular, eğitsel oyunları, çocuk futbolunu ve kapanış şenliğini içeren programın çocukların psikolojik iyi olma halinde olumlu katkı sağladığını göstermektedir.